بسیاری از همسران و والدین بازیهای نرم افزاری را به مثابه ورطه تاریکی می بینند که عزیزانشان را به کام خود می کشد و رها نمی کند.

مادری می گفت: اصلا نمیتوانم بفهمم که او چطور می تواند هشت ساعت تمام پشت میز کامپیوتر بنشیند.» او که تلف کردن این همه استعداد برایش غیرقابل تصور بود، با ناراحتی نن صدایش را بالا می برد و می گفت: اگر قرار بود انشتین و ادیسون هم تمام روز را پشت میز کامپیوتر بنشینند، الآن دنیا چه وضعی داشت؟» البته از اینکه پسرش او را تا این حد از کوره به در برده بود. عصبانی هم بود.

این مادر واقعا نمی دانست چگونه این مشکل را حل کند. او عملا دست از تلاش کشیده بود، چون هیچ یک از روشهایش تأثیر ماندگار نداشت. وقتی کامپیوتر را جمع می کرد پسرش در مدرسه، کتابخانه یا خانه یکی از دوستانش خود را به کامپیوتر می رساند. او با پول به پسرش رشوه میداد، اما پسر شانزده سالهاش ظاهرا نیازی به پول نداشت. با خواهش و تمنا از او می خواست بازی را کنار بگذارد. اما بی فایده بود. او را تهدید کرد که او را در مراکز درمانی بستری خواهد کرد، اما باز بی فایده بود. در نهایت وقتی تهدیدش را عملی کرد پزشکان او را بستری نکردند چون در مصاحبه چنان عالی عمل کرد که پزشکان از پذیرش او سرباز زدند. او دکترها را متقاعد کرد که این مادرش است که مشکل دارد.

حالا مادر که احساس می کند در امر تربیت فرزندش شکست خورده، دائم نگران آینده اوست و تردیدی ندارد که بیکاری با مشاغل پیش پا افتاده انتظارش را می کشند. او در حالی که سعی می کرد جلوی گریه اش را بگیرد، می گفت: «وقتی پسرم آن بازی لعنتی را شروع می کند، احساس میکنم دیگر وجود ندارد. احساس میکنم شخصیتهای آن بازی نفرت انگیز، او را می دزدند.» بعد صدایش بالا رفت و گفت: او برای من یک غریبه شده، نمی توانم او را درک کنم!» اگر یکی از اعضای خانواده شما بیش از حد به دنیای مجازی مشغول می شود، بی شک به کمک نیاز دارید.

با این حال شروع این مسیر با ترس و اضطراب زیادی همراه است. این امر، جریان سخت و طاقت فرسایی است که حمایت و یاری زیادی را می طلبد. اگر میخواهید برای کمک به فرزندتان یا یکی از عزیزان بزرگ سال قدم بردارید، مراقب باشید و با برنامه ای سنجيده پیش بروید. از یاد نبرید که شما با شرایطی سروکار دارید که مسیر آن در مغز شخص وابسته به نت تثبیت شده است. اعتیاد از هر نوعی که باشد، مقاوم و دیرپاست و به این راحتی کنار نمی رود. علاوه بر آن احتمال بازگشت هم همواره وجود دارد. این فصل برخی از شیوه های کمک کردن به فرزند معتاد به اینترنت و بازی را به شما می آموزد و به شما می گوید که در برابر چنین فردی از چه برخوردهایی اجتناب کنید.

نمونه موضوع پیشنهادی :

بررسی رابطه ویژگی های شخصیت با اعتیاد به بازی های رایانه ای در دانشجویان


دانلود پروپوزال کامل این موضوع