نظر به اینکه خواندن تا اندازه ای به بینایی وابسته است، بسیاری فرض کرده اند که نارسایی دیداری علت اختلال های یادگیری است.

مشاهده شده که کودکان مبتلا به نارسایی دیداری در حرکت دادن چشمانشان از چپ به راست برای دنبال کردن متن چاپ شده مشکل دارند و چشم های آنان غالبا در طول خط به عقب و جلو حرکت می کند. نارسایی پردازش دیداری این کودکان به عنوان مشکل دید تلقی نمی شود، اما در عوض موضوع این است که چگونه اطلاعات دیداری در مغز پردازش می شود و چگونه این کودکان از چشمانشان برای کسب اطلاعات استفاده می کنند. تحقیقاتی که در حمایت کامل از این فرضیه که نارسایی پردازش دیداری علت اصلی یا اساسی اختلال های یادگیری می باشد با شکست مواجه شده است ليبرمان و ليبرمان، ۱۹۹۰؛ و لاتین و کارلون ۱۹۸۵).

اغلب کودکان مبتلا به اختلال های یادگیری یا بدون اختلال های یادگیری) پردازش اطلاعات دیداری را به طرز یکسانی نشان می دهند (ولاتينو،۱۹۸۷). با وجود این، سائز و موريس (۱۹۸۱)، گروه کوچکی از کودکان مبتلا به اختلال های یادگیری را شناسایی کردند که نارسایی در تکمیل تکالیف حرکتی ادراکی) دیداری دارند. گستره این مشکل از تحقیقی به تحقیق دیگر متفاوت است (ساتر، موریس و فلشر ۱۹۸۷).

فرضیه های نارسایی پردازش دیداری در گروه کوچکی مورد تأیید قرار گرفت، اما نارسایی پردازش دیداری تنها علت اختلال های یادگیری نیست. نارسایی موجود در پردازش دیداری را نمی توان نادیده گرفت و سنجش آنها باید بخشی از اقدامات تشخیصی باشد. به طوری که کودکان دارای این نارسایی شناسایی شوند و درمان مناسبی را دریافت کنند (ساتر، موریس و فلشر، ۱۹۸۷؛ سوانسن ۱۹۸۷).

نمونه موضوع پیشنهادی :

مقایسه سبک های یادگیری، ویژگی های شخصیتی و عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان عادی و دانش آموزان دارای اختلال یادگیری


دانلود پروپوزال کامل این موضوع