اثرات روابط معلم و دانش آموز بر شخصیتهای دانش آموزان نوع ارتباطی که بین معلم و دانش آموز وجود دارد و شیوه درک این ارتباط توسط دانش آموز اثر مستقیم بر تصور از خود دانش آموز دارد.

اگر دانش آموزی بر این باور باشد که معلم از او متنفر است و چنانچه او گفتار و اعمال معلم را مبنایی برای طرديا تمسخر خود بداند و خود را فردی ببیند که دائمأ اذیت می شود در عوض، دانش آموزی که آگاهانه کارش را انجام می دهد به اندازه ظرفیتش کار کند در کلاس هیچ مشکلی به وجود نمی آورد و وقت زیادی از معلم نمی گیرد نگرش معلم را به خود مطلوب می سازد و با معلم خود رابطه ای رضایت بخش دارد. چنانچه او خود را به عنوان یک فرد خوب بداند، همان طور که باور دارد معلمش هم او را فرد خوبی می داند، این امر باعث می شود تا بر تصور از خود فرد اثری خوب داشته باشد.

رابطه بین معلم و دانش آموز به طور غیر مستقیم بر شخصیت دانش آموز به دو صورت اثر می گذارد - از طریق اثرگذاری بر شرایط عاطفی کلاس و۲- براثر پیشرفت دانش آموز مهمترین عامل در تعیین شرایط عاطفی کلاس چیست ؟ نوع رابطه ای است که معلم با دانش آموزان دارد. حتی اگر رابطه معلم با برخی دانش آموزان نامطلوب باشد بر جو کل کلاس به طور مخالق اثر می گذارد. این امر به ویژه زمانی صدق می کند که روابط ضعیف دانش آموزان مشهود باشد یا زمانی که دانش آموزان از دانش آموزی دانش آموزانی که معلم نسبت به آنها بد رفتاری کرده است طرفداری کنند یا با آنها همدردی کنند.

روش دوم مربوط به اثر غیر مستقیم روابط بین معلم و دانش آموز بر شخصیت دانش آموز، از طریق اثر گذاری روابط بر انگیزه دانش آموز جهت پیشرفتهای آموزشی صورت می گیرد. زمانی که دانش آموز رابطه معلم را با خودش رابطه ای گرم و دوستانه بداند دستاوردهایش بهتر از زمانی است که رابطه خود را با معلمش خصمانه کیفری و مبتنی بر طرد بداند. روابط خصمانه دانش آموز با معلم به انگیزه پائين دانش آموز منجر می شود. این اثرات در طول دوران ابتدایی، زمانی که الگوی شخصیت شکل می گیرد و زمانی که معلم نقش مهمتری در زندگی کودک نسبت به آینده او دارد، بیشتر می شود.

علاوه بر این، این رابطه ممکن است اثر تقویت کننده ای بر الگوی شکل گرفته در خانه داشته باشد. با چنانچه رابطه معلم و دانش آموز تفاوت آشکاری با رابطه کودک و والدین داشته باشد می توان آن را اصلاح کرد. سولومن چنین گفته است که: «کودکی که والدین و معلمانی ثابت قدم داشته باشد خوشبخت است؛ برعکس زمانی که کودک دارای والدین ثابت قدم نباشد و در مقابل معلمانی قرار بگیرد که آنها هم ثابت قدم نباشند، مشکلات عاطفی زیادی به وجود می آید.» شواهد و مدارک بسیاری در مورد اثر روابط بین معلم و دانش آموز بر شخصیت دانش آموز وجود دارد.


موضوع پیشنهادی پروپوزال روانشناسی :

مقایسه استدلال، سازماندهی -برنامه ریزی و حافظه کاری با سطوح یادگیری به شیوه خود تنظیمی در دانش آموزان متوسطه دوم


دانلود پروپوزال این موضوع