محققان جوان فعال در رشته مدیریت برای انتخاب موضوع پروپوزال و پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری نیاز به راهنمایی و مشاوره کارشناسان مجرب تحقیقی دارند.

مقدمه

در سیستم آموزشی کشور ما جدی ترین فعالیت پژوهشی افراد در مقاطع تحصیلات تکمیلی شروع می شود، دانشجویی که قدم به دوره کارشناسی ارشد می گذارد در حقیقت در مسیر آموزش روش های تحقیقی در زمینه رشته مورد علاقه خود گام برداشته اند، از همین رو اولین ترم تحصیلی در دوره ارشد برای دانشجویان و یا همان محققان جوان موثرترین ترم تحصیلی برای شروع یک زندگی تحقیقی مناسب می باشد، انتخاب استاد راهنما، انتخاب موضوع پایان نامه و مسیر تحقیقاتی که اولین تجربه دانشجو و محقق جوان می باشد در پایان همین ترم تحصیلی (ترم اول) صورت می پذیرد.

بدون شک برای یک محقق جوان که سابقه انجام کارهای تحقیقی ندارد یکی از سخت ترین مراحل انجام پژوهش همان ابتدای مسیر راه، و بحث انتخاب موضوع و عنوان پژوهش می باشد.

پایان نامه ارشد مدیریت

تجربیات پژوهشی

تجربیات کارشناسان تحقیقی فعال در حوزه دانشگاه نشان از این حقیقت دارد که در بسیاری از حالات، دانشجو موضوع انتخاب نمی کند بلکه استاد راهنما موضوع را تخصیص می دهد.

مثلا عضو هیات علمی درگیر پروژه تحقیقاتی است که پشتیبانی مالی دارد و باید در جهت اهداف پروژه تحقیقاتی حرکت کند. کار روی پروژه با پشتیبانی مالی از نظر تامین مالی نیز مطلوبست.

اگر محقق چنین پروژه ای را بپذیرد اهداف کلی از قبل تعیین شده است.

اما محقق همچنان می تواند بسیاری از ایده های مربوط به انتخاب موضوع و ارتقای آنها را در مراحل تحقیق مورد استفاده قرار دهد.

پایان نامه ارشد مدیریت

چگونه موضوعات پژوهشی مورد علاقه خود را بیابیم؟

در طی سالیان متمادی کا در زمینه پژوهش و تحقیقات در زمینه های مختلف شاید تکراری ترین سوالی که از سوی دانشجویان تازه وارد برای انتخاب عنوان پروپوزال و پایان نامه پرسیده می شود این است که چگونه موضوعات پژوهشی مورد علاقه خود را بیابیم؟

انتخاب موضوع و عنوان تحقیقی خود یک فرآیند چند مرحله ای می باشد که در ابتدایی ترین مراحل آن شخص باید اطلاعات تحقیقی غنی در زمینه رشته های تحصیلی خود داشته باشد، با محققان موفق و به نام رشته خود به واسطه مطالعه مقالات و آثار پژوهشیشان آشنا باشد.

اما سوالی که اینجا مطرح می شود این است که یک دانشجوی ترم اول مقطع کارشناسی ارشد تا به حال چند مقاله خوانده؟

چند پروژه تحقیقی داشته؟ چقدر تجربه انجام پژوهش های قوی و موثر را داشته است؟ به روشنی در میابیم که درصد زیادی از دانشجویان اصلا دارای شرایط مناسبی برای پشت سر گذاشتن این مرحله نیستند.

انتخاب موضوع و عنوان پژوهش کاری تخصصی می باشد که باید به صورت هوشمندانه توسط محققان و کارشناسان تحقیقی با تجربه مانند اساتید راهنما و مشاور به انجام برسد زیرا انتخاب درست و منطقی موضوعات پژوهشی اصلا در حد توانایی دانشجویان و محققان جوان نمی باشد.

پایان نامه ارشد مدیریت

بررسی نقادانه

بعد از انتخاب موضوع کلی مورد علاقه، بررسی ایده های اولیه شکل می گیرد.

جستجو در ادبیات موضوع (مرور منابع) لازم بوده و با توجه به این نکته باید انجام شود که در تحقیقات گذشته عدم کفایتی وجود داشته و شناخت این عدم کفایت ها پایه ای برای تحقیقات جدید خواهد بود.

این روحیه مثبت بسیار مهم است بحث با دانشجویان و همکاران می تواند ایده های دیگری ارائه دهد.

مصاحبه با اعضای هیات علمی، استادان راهنما یا دیگر محققات می تواند ایده های موضوعی را باریک کرده و تصحیح نماید تا به تعریف پروژه بیانجامد.

سفارش در حال حاضر متاسفانه اساتید راهنما و مشاور به تجربه کم دانشجویان خود توجهی ندارند و آنها را در مسیر انجام تحقیق به حال خود رها می نمایند، در بسیاری از دانشگاه ها هم مشاهده می شود که ابتدا باید دانشجو موضوع تحقیق خود را انتخاب کرده سپس پروپوزال یا همان طرح تحقیقی مربوط را تهیه نماید تا بتواند استاد راهنمای خود را برگزیند، سوالی که مطرح می شود این است که این محقق جوان چطور با نداشتن تجربه کافی این مراحل را به درستی اجرایی نماید؟

در مجموعه پژوهش ایران کادر تحقیقی مجربی فعالند که شما را با داشتن یک افق روشن کاری از ابتدا تا انتهای کار تحقیقتان همراهی خواهند کرد.


مشاوره پژوهشی، راهنمایی نگارش پروپوزال، پروژه های دانشجویی، مقالات و پایان نامه های دانشگاهی، انجام خدمات تحلیل آماری توسط کارشناسان پژوهشی مجرب
مشاور : محسن سیدیپایان نامه ارشد مدیریت
شماره موبایل: 09367824546
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید