معنویت پذیرش این امر است كه خداوند كنترل زندگی شما را در دستان خود دارد و هر موقع خواستید در مشكلات زندگی به او تكیه كنید او در كنار شماست .
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل


پیشینه داخلی و خارجی:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
49 صفحه
کد:
823 mb


توضیحات:

معنویت پذیرش این امر است كه خداوند كنترل زندگی شما را در دستان خود دارد و هر موقع خواستید در مشكلات زندگی به او تكیه كنید او در كنار شماست . این سرشاری حضورخداست كه به شما توان مقابله با هر سختی را اعطا می كند . معنویت عبارت است از میزان تأثیر گذاری و كنترلی كه شما در هدایت زندگی خود در جهت مشخص به كار می گیرید . در معنویت تشخیص این امر نهفته است كه شما لازم نیست برای حل تمام مسائل ومشكلات خود به تنهایی خود را به آب و آتش بزنید . معنویت راهی را جلوی شما می گذارد كه خود را از احساس بار سنگین مسئولیت اضافی رها سازید و اجازه دهید كه خداوند متعال تأثیر خود را در چگونگی حل مسائل و مشكلات شما آشكارا نشان دهد .(غباری بناب،1388،ص4) معنویت برجستگی تشخیص این امر است كه رابطه ات با خداوند نیاز به مداومت و شفافیت دارد تا اینكه بتوانی از غفلت تنهایی بدر آیی ، و این رابطه عاشقانه ات را با نماز ، دعا و اعمال نیك مداومت بخشی . تشخیص این مسأله كه تمام انسان ها علاوه بر بعد فیز كیی دارای بعد معنوی می باشند و نیاز به مواظبت از این بعد معنوی دارند تا اینكه بتوانند بخوبی زندگی كنند. .(غباری بناب،1388،ص5) 2

تاریخچه معنویت : واژه ی معنویت تا دهه ی 1960بیش تر بیانگر مباحث دینی بود.و از ان زمان به بعد گرایش به کاربرد معنویت در تمام رشته ها مثلا معنویت در پرستاری، علوم اجتماعی، بوم شناسی، حوزه هایی مانند رسانه ها و حتی حوزه هایی مانند فیزیک نوین وجود پیدا کرد.باید این نکته نیز خاطر نشان ساخت که توجه به اهمیت و جایگاه معنویت در عرصه های مختلف زندگی از زمان ویلیام جیمز و نگارش کتاب وی با عنوان « تنوع تجربه های معنوی » در سال 1977 آغاز شد . از دیدگاه جیمز ، معنویت موجب معناداری زندگی انسان می شود . به علاوه ، معنویت باعث شکل گیری روابط اخلاقی و انسانی و ایجاد نگرش مثبت نسبت به خود و دیگران می شود . از دیدگاه جیمز ، اصولاً تجارب معنوی و مذهبی ، معانی ای را به زندگی انسان می بخشد که به گونه عقلانی یا نطقی قابل قیاس با پدیده های دیگر نیست .

اما گذشته از جیمز ، اندیشمندان دیگری همچون گوردون آلپورت و کارل یونگ نیز به طور عام به مبحث معنویت به طور عام به مبحث معنویت و تجربه های معنوی و آثار و نتایج حاصل از آن پرداخته اند . اما در قلمرو آموزش و پرورش یکی از صاحب نظران مقدم در ایجاد تغییر در نوع نگاه ذهنیت به حوزه معنویت و روحانیت ابراهام مازلو است که با تاکید بر رشد ویژگی ها و ابعاد ماوراء فردی دانش اموزان ، دستیابی به تعالی خود ، رشد تفکر شهودی و تکامل معنوی را به عنوان اهداف مهم برنامه های آموزشی و درسی مطرح می سازد . در واقع ، از دیدگاه مازلو « هر یک از ما یک ماهیت درونی دارد که شبه غریزی ، ذاتی ، معین و طبیعی است . مناسب ترین کاری که باید انجام داد این است که به جای سرکوب کردن و فرو نشاندن این ماهیت درونی به بارز کردن ، تقویت و یا حداقل تشخیص آن می پردازیم .(امینی ، الهی نژاد ،1392)

ابعاد معنویت وبستر (2004) بر این باور است که می توان ابعاد زیر را برای معنویت قایل شد:

• درونگری: حالتی از آگاهی که فرد را به تفکر در درون خودش وا می دارد. • رابطه: به این معنا که هدف اصلی معنویت بررسی و واکاوی درون هستی خود و باورهایش نیست بلکه به این برمی گردد که چگونه فرد با دیگران ارتباط برقرار می کند . • تعادل بین آزادی انتخاب و فرهنگ: به این معنا که فرد قادر است انتخاب کند و پاسخ های خودش را به پرسش های اساسی درباره ی معنای وجود و هستی پیدا کند. • دید کل نگر و جامع، یعنی معنویت شامل یک تعهد با تمام ابعاد ذهنی، عاطفی و عمل و نیت است. .(سلحشوری ،1390،ص45)

امونز به نقل از سلحشوری برای معنویت سه بعد قایل است: تعالی و فراتر رفتن، هشیاری بالا و ارزشهای ماندگار و بر این باور است كه معنویت رشد آزادی و رهایی از چیزهای مادی است و این حالت بیشتر تفكر، آزادی و خلاقیت است كه از راه تعهد، ارزشها و اهداف توضیح داده میشود. این حالتها، شكلی از گشودگی را بین فرد و خود تعالی فراهم میكنند بنابراین، میتوان معنویت را ظرفیت و موقعیتی برای فراتر رفتن از خود و ایجاد حس تعالی، رازگونه، هیبت و هماهنگی بین ذهن، بدن، خود و جهان دانست. معنویت بیشتر برخردمندی تاكید میكند تا بر معرفت و دانش. معنویت به دورهی بزرگسالی محدود نمیشود بلكه از زمان تولد و در درون یك محتوای تربیتی و در ارتباط با تقدس فردی شروع به شكل گیری می كند.(سلحشوری ،1390،ص45).