پروژه رو به رو درباره سبک زندگی می باشد . مفهوم سبك زندگی، ضرورت پدید آمدن سبك زندگی، دیدگاه های اندیشمندان در حوزه سبك زندگی و ... است.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل


پیشینه داخلی و خارجی:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
14 صفحه
کد:
688 mb


فهرست مطالب:

پروژه رو به رو درباره سبک زندگی می باشد . مفهوم سبك زندگی، ضرورت پدید آمدن سبك زندگی، دیدگاه های اندیشمندان در حوزه سبك زندگی، دیدگاه وبر، دیدگاه وبلن، منابع ،


توضیحات:

سبک زندگی یکی از پردامنه ترین مفاهیم حوزه علوم اجتماعی است که الگویی از اندیشه ها، احساسات, شناختها و کنشها محسوب می شودو در مجموع هویت اجتماعی و شخصی فرد را می سازدكه به این معنی, نحوه ساماندهی زندگی برای تحقق نیازها و خواسته ها با به کارگیری مجموعه ای از رفتارهاست. بروز و ظهور سبک زندگی از طریق نحوه صرف زمان، پول و چگونگی گذران اوقات فراغت، انتخاب اشیای مصرفی، انتخاب علائق و ترجیحات(سلیقه) و نظایر خاص آن صورت می گیرد. وبر در میان جامعه شناسان كلاسیك تنها كسی است كه بدون هیچ گونه اندیشه ای مبسوط درباره مصرف و نقش آن در دنیای مدرن از مفهوم سبك زندگی استفاده كرده است.

وی برای بررسی و قشربندی اجتماعی سه مفهوم طبقه, گروه منزلت و حزب را معرفی می كند. مفهوم سبك زندگی حاصل بسط تاملات وبر درباره گروه منزلت است. به اعتقاد برخی, وبر واژه سبك زندگی را برای اشاره به شیوه های رفتار, لباس پوشیدن, سخن گفتن, اندیشیدن و نگرش هایی كه مشخص كننده گروه های منزلت متفاوت بودند و در ضمن الگویی برای كسانی كه می خواستند جزیی از این گروه های منزلتی متفاوت باشند به كار گرفت(فاضلی,1382,ص28).

رانگ در مقاله ای درمورد اندیشه های وبر می گوید: منظور وبر از سبك زندگی ارزش ها و رسم های مشتركی است كه به گروه احساس هویت جمعی می بخشد. مك كی در مورد دیدگاه وبر می گوید: آن چه وبر سبك زندگی می نامد به روش هایی بازمی گردد كه طبقات و گروه های هم رتبه از نوعی از زندگی پدید می آورند. بنابراین وبر سبك زندگی را معادل قشر اجتماعی نمی داند بلكه معرف آن می شناسد. به بیان دیگر آن را چیزی معرفی می كند كه مرزهای نامشخص موقعیت و قشر اجتماعی را تعیین می كند. وبر سبك زندگی را از جنس رفتار می داند كه تمایلات آن را هدایت می كند و فرصت های زندگی بستر بروز آن را فراهم می نماید(مهدوی كنی,1386,ص206).