مشخصات این متغیر:
منابع: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
تعداد صفحه: 50 صفحه
نوع فایل: word کد Mb462
برای دانلود مبانی نظری این متغیر به ادامه مطلب بروید...

آموزش رياضي يعني هر چيزي كه مربوط به آموزش و يادگيري رياضيات مي‌شود. سابقه آموزش رياضي به عنوان يك رشته دانشگاهي به كمتر از يك قرن مي‌رسد زمان شروع اين رشته از هنگامي بود كه آموزش معلمان به دانشگاه‌ها برده شد. در چنين شرايطي نظام تعليم و تربيت مي‌تواند مدعي و منادي احياء دانش رياضي به عنوان زيرساخت و مفروضه اصلي در تمامي دروس علوم پايه‌هاي تحصيلي باشد. در دنياي امروز علم رياضي به منزله خون در پيكره عظيم ساير علوم مي‌باشد. آموزش رياضيات نه تنها يك علم است بلكه الگويي است براي آموزش صحيح ساير علوم. ذهن‌هاي خلّاق، مبتكر و جسور به منظور پاسخگويي به سؤالات پيرامون خود بي‌شك منتج از يك نظام يافتگي است كه ماهواً دانش رياضي اين توانايي را خواهد داشت تا آن را احيا كند.

فتح كرات آسماني، پرتاب سفينه‌ها، ساخت زير دريايي‌هاي هسته‌اي و ورود به دنياي فرا پيچيده با برخورداري از د‌ه‌ها، صدها و هزارها تكنولوژي مدرن كه هر كدام پاسخگوي بخشي از معضلات جامعه بشري در اين هزاره شگرف مي‌باشد. از اين رو مي‌توان گفت آموزش صحيح رياضي يعني آموزش صحيح همه علوم. بنابرين آموزش رياضيات از اهميت زيادي برخوردار است اما نکته مهم‌تر اينکه روش اين آموزش به چه صورتي بايد باشد؟ آيا صرف تدريس سنتي و سخنراني معلم و گوش دادن دانش‌آموز، کفايت موفقيّت در اين آموزش را محرز مي‌نمايد؟

آيا با داشتن چند مؤلفه کتاب، دانش‌آموز، معلم و روش تدريس يک بعدي، به هدف غايي اين اصل نايل گرديده‌ايم؟ آيا با ظهور روز افزون فناوري‌هاي جديد و ورود آن به چرخه آموزش و يادگيري، آموزش دروس پايه و علي‌الخصوص رياضي، نيازمند يک بازنگري اساسي نيست؟ اين در حالي است که به كارگيري فناوري در ياددهي- يادگيري مي‌تواند در زمينه‌هايي مانند آموزش مهارت‌هاي پايه «آموزش مهارت‌هاي پيشرفته» و «ارزيابي آموخته‌ها» اثر بگذارد و ميزان كمي وكيفي يادگيري را بهبود بخشد، در ضمن امروزه اشخاصي كه روش استفاده از رايانه را ندانند بي‌سواد محسوب مي‌شوند و تبادل داده و ارتباطات وكسب مهارت‌ها به كمك تكنولوژي سريع عصر امروز حاصل مي‌گردد و از اين تكتولوژي مي‌توان در انتقال دانش و داده و كسب مهارت براي دانش‌آموزان بهره برد.

اين امر در درس رياضي به دليل ساختار مشخص‌تر و دقيق‌تر نسبت به ساير علوم و دروس به دلايل عديده‌اي چون نسبي بودن مفاهيم اين رشته‌ها، متغير بودن پارامترهاي سنجش آنان، عيني نبودن تجربيات و کاربرد متفاوت علوم ديگر در زندگي روزمره و... بيشتر مورد توجه قرار دارد و به نظر مي‌رسد که مي‌تواند جايگاه خويش را در پژوهش‌هاي علم محور، حفظ نمايد. )دفتر مديريت طرح توسعة فناوري داده و ارتباطات، 1383)

هم چنين 1- نسبت به ساير دروس، بيشتر مي‌توان در درس رياضي براي طراحي و تدوين تمرينات، از آموزش مبتني بر رايانه بهره گرفت. 2ـ در درس رياضي از فناوري در قالب نرم‌افزار چند رسانه‌اي، براي انواع سبك‌هاي يادگيري در آموزش موضوعات آن بيشتر مي‌توان استفاده كرد. 3ـ با استفاده از منابع الکترونيکي(صوت، تصوير، فيلم و ...) يادگيري مهارت‌هاي ساده را در فراگير تقويت كرد. 4ـ با استفاده از فناوري‌هاي تصويري و صوتي، موضوعات آموزشي را قابل تجسم و تصور نموده و با به وجود آوردن جاذبه‌هاي زياد، به آن‌ها صورت واقعي بخشيد و اين امر در خصوص رياضي عيني‌تر است. 5- در قالب شكل‌هاي متنوع، مهارت‌هاي جديدي را به وجود آورد كه كاربرد تكنولوژي را آسان سازد، آن نوع فناوري كه بر يادگيري تاثير نمايان بگذارد. 6ـ عنصر تعامل درفناوري‌هاي ياددهي- يادگيري در درس رياضي نمود بيشتري نسبت به ساير دروس دارد.