مشخصات این متغیر:
منابع: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
تعداد صفحه: 32 صفحه
نوع فایل: word کد Mb279
برای دانلود مبانی نظری این متغیر به ادامه مطلب بروید...

سازمان ها براي اداره خود به كاركنان متخصص، كاردان، كارآمد و متعهد نيازمندند. عدم احساس تعلق كاركنان به سازمان و عدم دقت كافي براي انجام وظايفاز معضلات بزرگ دستگاه هاي اجرايي است. تركخدمت، غيبت، تأخير، عدم مشاركت و درگيري فعال نيروي كار و سطح پايين عملكرد نيروي انساني از بارزترين نمونه هاي اين معضلات به شمار مي روند كه با تأثير نامطلوب خود بين نيروي انساني و سازمان ها فاصله ايجاد م يكنند.

براي رفع اين مشكل، ارتقاء تعهد از بهترين راه هاست (شائمی و اصغری، 1389). به اعتقاد آلن و مير، تعهد سازماني يك ارتباط رواني بين كارمند و سازمان است كه احتما ل خروج داوطلبانة وي از سازمان را كاهش مي دهد ( (Allen & Meyer, 1993. تعهد سازماني عبارت از حالتي است كه فرد، سازماني را معرف خود بداند و آرزو كند در عضويت آن سازمان باقي بماند . به عبارت ديگر، تعهد سازماني يك نگرش دربارة وفاداري كاركنان به سازمان و يك فرايند مستمر است كه به واسطة مشاركت افراد در تصميمات سازماني، توجه افراد به سازمان و موفقيت و رفاه سازمان را مي رساند (Robbins, 2005).

پورتر و همكارانش (1974) تعهد سازماني را پذيرش ارز شهاي سازمان و درگير شدن در سازمان تعريف كرده اند به اعتقاد آنها معيارهاي اندازه گيري تعهد سازماني شامل انگيزه بالا ، قبول سازمان و پذيرش اهداف آن،آمادگي براي تلاش فراوان وعلاقه مندي براي حفظ عضويت در سا زمان مي باشد . چاتمن و اورايلي (1986) تعهد سازماني را به معني حمايت و پيوستگي عاطفي با اهداف و ارز شهاي يك سازمان ، به خاطر خود سازمان و دوري از ارز شهاي ابزاري آن (وسيله اي براي دستيابي به اهداف ديگر) تعريف كرده اند (حسینی و مهدی زاده اشرفی، 1388).

يكي از معمولي ترين شيوه هاي برخورد با تعهد سازماني آن است كه تعهد سازماني را نوعي وابستگي عاطفي و رواني به سازمان در نظر م يگيرند. بر اساس اين روش، فردي كه به شدت به سازمان خود متعهد است، هويت خود را از سازمان مي گيرد، در سازمان مشاركت فعال دارد، با آن در مي آميزد و از عضويت در سازمان خود لذت مي برد (رضائیان، 1382).

پس به طور خلاصه وفاداري به ارز ش ها و اهداف سازمان، احساس تعلق و وابستگي به ماندن در سازمان را تعهد سازماني مي نامند. در تحقيقي كه توسط مي ير و آلن انجام گرفته است مشخص گرديد كه هر يك از تعاريف تعهد سازماني حداقل به يكي از ابعاد سه گانه تعهد عاطفي، هنجاري و مستمر اشاره مي نمايند (Meyer and Allen,1991).