مشخصات این متغیر:
منابع: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
تعداد صفحه: 52 صفحه
نوع فایل: word کد Mb168
برای دانلود مبانی نظری این متغیر به ادامه مطلب بروید...

تمايلات، كششها و كيفيت زندگي جنسي انسان به اندازه ي اصل زيستن، پربار و پيچيده است. فعاليت جنسي و جنسيت، بخش مهمي از زندگي زناشويي است. تحقيقات متعددي كه در مورد عوامل مرتبط با ازدواج انجام گرفته است، نشان مي دهد كه مسايل جنسي از لحاظ اهميت در رديف مسايل درجه اول زوجين قرار دارد( دانکامب ، 1983 ، کراوفورد و پاپ ، 2003 ، برادبری و کارنی ، 2004 به نقل از دیویس و شاور ،2006 ).

نارضايتي از رابطه ي جنسي، مي تواند به مشكلات عميق در روابط زوجين و ايجاد تنفر از همسر، دلخوري، حسادت، رقابت، حس انتقام گيري احساس تحقير، احساس عدم اعتماد به نفس و نظاير آنها منجر شود. اين مسايل توسط تنش ها و اختلافات، تقويت شده يا در قالب آنها تجلي و بروز مي يابد و به تدريج شكاف بين همسران را عميق تر مي سازد (كريستوفر و اسپر ، 2000 ). از لحاظ لغوی واژه رضایت جنسی به احساس خوشایند فرد از نوع رابطه جنسی اطلاق می گردد . در واقع رضایت جنسی شامل رضایت جنسی فرد تا رسیدن به اوج لذت جنسی است( اسپنس ، 1991 ، به نقل از شاه سیاه و همکاران ، 1388 ) .

رضایت جنسی نیز به طرق متفاوتی تعریف شده است به طوری که هزاران زن در گزارش طبی خود آن را توانایی دسترسی به ارگاسم در هر زمانی که اراده نمایند ذکر می کنند . برخی رضایت جنسی را صادق بودن و پاسخ موثر ناشی از ارزیابی مثبت ومنفی زوج ها در روابط جنسی می دانند (مدانلو،ضیایی و ربیعی ،1384).

نیکولز (2005، به نقل از بخشایش و مرتضوی، 1388) تکالیفی را برای رسیدن به مرحله ی توافق در روابط زناشویی بیان می کند که یکی از آنها برقراری رابطه ی جنسی ارضا کننده برای هر دو طرف است . در واقع، ارضای درست غریزه ی جنسی یک نیاز طبیعی است که باید به آن پاسخ داده شود وگرنه ممکن است پیامدهای منفی همچون بیماریهای روانی و جسمی را به دنبال داشته باشد (بخشایش و مرتضوی ،1388).

رضایت جنسی تنها لذت جسمانی نیست و شامل کلیه احساسات باقی مانده پس از جنبه های مثبت و منفی ارتباط جنسی می شود ( مکانیل ، 2006 ، به نقل از شاه سیاه و همکاران، 1389 ). بارینتوس ( 2006) معتقد است که از میزان رضایت جنسی زوجین مي توان، به عنوان وسيله ي اندازه گيري تعاملات آنان استفاده نمود. بسياري از مطالعات نشان مي دهد كه زوج ها بالقوه و پنهاني تعارضاتي پيرامون مسايل جنسي دارند اما آن را بعنوان يك راز تلقي كرده و از بيان آن اجتناب مي نمايند ( اسپوتن ، 1996، لارسون ، 1998، سیمون، گاگنون 2000، متز، 2005 به نقل از کرو ، 2007 ).

كارشناسان ايراني معتقدند، 50 تا 60 درصد طلاقهاي صورت گرفته به علت مشكلات و اختلالات جنسي است (فروتن، 1386). به نظر مي رسد بسياري از زوج هاي ايراني از نارضامندي جنسي رنج مي برند اما از مطرح نمودن و صحبت كردن درباره ي آن احساس شرم و گناه مي نمايند و از تاثير آن بر عدم رضايت زناشويي و در نتيجه عدم رضامندي از زندگي خود غافلند.( به نقل از هنرپروران و همکاران، 1389 ).

از طرفی ، تمایلات جنسی نیز نقش موثری در روابط زوجین ایفا می کند. بی توجهی به تمایلات جنسی در بیشتر مواقع مو جب بروز اختلال در روابط جنسی و عدم رضایت مندی جنسی زو جین می شود . رضایت جنسی، به عنوان میزان خرسندی یا شادی هر شخص از ارتباط جنسی ( هاروی و همکاران، 2008) تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله استرس های شغلی، کشمکش های روابط زوجین، سطح تحصیلات و فرهنگ، مشکلات اقتصادی، سازش های اخلاقی و جنسی، مشکلات و بیماری های جسمی و روانی طرفین قرار دارد ( پورافکاری، 2000). غريزة جنسي از نيازهاي ذاتي انسان است.

به طوري كه مزلو ( 1976؛ به نقل از واندرماسن ، 2004 ) اين نياز را در ردة نيازهاي جسماني يا نيازهاي حياتي اوليه قرار داده است . در زمينة رابطة جنسي نيز ميتوان گفت كه اگر چه زندگي زناشويي سعادتمندانه فقط تا اندازه اي مربوط به رابطة جنسي است ولي اين رابطه ممكن است از مهمترين علل خوشبختي يا عدم خوشبختي در زندگي زناشويي باشد. زيرا اگر اين رابطه قانع كننده نباشد منجر به احساس محروميت، ناكامي و عدم احساس ايمني (به خطر افتادن سلامت روان) و در نتيجه از هم پاشيدگي خانواده مي شود( شاملو، 1380). مفهوم رضایت جنسی زناشویی به دو صورت تقسیم می شود :

1- رضایت با فعالیت های جنسی 2- رضایت عاطفی و هیجانی ( هاید ولاماتر ، 2000، به نقل از شاه سیاه و همکاران ، 1388 ).

همچنین تحقیقات زیادی نشان می دهند که پیش بینی کننده های رضایت جنسی در ازدواج به سه گروه تقسیم می شوند : 1.اولین گروه متغیرهای ارتباطی است که شامل جز عاطفی رضایت جنسی می باشد 2.دومین گروه ویژگی های فیزیولوژیکی رابطه جنسی (مثلا دفعات انزال در اثر مقاربت) است که شامل نشانه های رضایت از فعالیت جنسی است 3. سومین گروه شامل پیش بینی کننده های رضایت جنسی می شود ( کریستنس ، 2004 ، به نقل از شاه سیاه و همکاران ، 1388 ) .

روابط جنسی صحیح به صورت داشتن روابطی سالم ، مسئولانه و لذت بخش تعریف می شود روابط جنسی سالم روابطی است که در آن زوجین یکدیگر را در معرض خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی قرار ندهند ، روابط جنسی مسئولانه عبارت از روابطی که در آن ارضای روحی و جسمی همسر نیز مد نظر باشد و روابط جنسی لذت بخش عبارت است از روابطی که طرفین در طی آن به اوج لذت جنسی دست یابند( کندریک ، 2000، به نقل از آذر ، نوحی ، شفیعی و تاجیک ، 1386 ) .

پژوهشهاي فراواني به تأثير رضايت جنسي بر رضايت زناشويي اشاره كرده اند (برزنیاک و ویسمن ، 2004؛ بایرز ، 2005؛ سلوسارز ، 2000؛ نیکولز ، 2005). برخي از اين پژوهش ها نشان داده اند كه مسائل جنسي از لحاظ اهميت در رديف مسائل درجه اول يك زندگي زناشويي قرار مي گيرند. مطالعات ترمن نشان داده است كه اگرچه عوامل جنسي يكي از مهم ترين آنها به شمار ميروند ولي نيرومندتر از ساير مسائل نيستند. مشكل در روابط جنسي مي تواند نشانة اين باشد كه مشكلات ديگري در پيوند زناشويي وجود دارد و به اصطلاح كار از جاي ديگر خراب است.