مشخصات این متغیر:
منابع: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
تعداد صفحه: 39 صفحه
نوع فایل: word کد Mb356
برای دانلود مبانی نظری این متغیر به ادامه مطلب بروید...

یکی از مکاتب روانشناسی یادگیری مکتب رفتارگرایی است، هیلگارد و باور (1975) در کتاب نظریه یادگیری خود، مکتب رفتارگرایی را به جهان بینی تجربی به گرایی نسبت داده اند. در مکتب تجربه گرایی، اعتقاد بر این است که تجربه تنها منبع اصلی دانش اندوزی است و یادگیری از راه کسب تجارب حسی صورت می پذیرد و از این رو گفته می شود که اندیشه های انسان مستقیماً از تجارب حسی مایه می گیرد.

این اندیشه ها با نتیجه ی مستقیم تجارب حسی هستند ویا از ترکیب و تداعی میان آن ها تشکیل می یابند (هیلگارد وباور، 1975؛ سیف، 1380). برای روان شناسان رفتارگرا، موضوع مهم علم روان شناسی، رفتار آشکار موجودات زنده است و پدیده های دیگر روان شناختی از جمله احساس، ادراک، اندیشه و سایر فرایندهای ذهنی را در پرتو رفتار آشکار مورد بحث و بررسی قرار می دهند. از این رو روان شناسان رفتارگرا، یادگیری را کسب رفتارهای مختلف می دانند و نحوه کسب رفتار را غالباً با فرایندهای شرطی سازی توصیه می کنند (سیف، 1380).

روان شناسان مکتب رفتاری از جمله پاولف و اسکینر سعی داشته اند که عناصر ساده و بنیادی یادگیری را مورد بررسی قرار دهند. به این امید که از طریق دست یابی به این اصول و عناصر ساده بتوانند یادگیری های پیچیده را نیز تبیین کنند. فرض اساسی روان شناسان این مکتب آن است که یادگیری های پیچیده مانند حل مسأله و خلاقیت، نیز قابل کاهش به عناصر ساده هستند. در مکتب رفتارگرایی، مفهوم انگیزشی با این اصل ارتباط نزدیکی دارد: رفتارهایی که در گذشته تقویت شده اند به احتمال بیشتری از رفتارهایی که تقویت نشده یا تنبیه شده اند، تکرار می-شوند. در واقع یک نظریه پرداز رفتاری، به جای اینکه از مفهوم انگیزش استفاده کند، روی این موضوع تاکید می کند که دانش آموزان تا چه اندازه ای یاد گرفته اند تکالیف مدرسه را برای به دست آوردن نتایج مطلوب انجام دهند (بندورا، 1986).

رویکرد شناختی

یکی دیگر از مکاتب مهم روان شناسی یادگیری مکتب شناختی یا شناخت گرایی است. هلیگارد و باور (1975) این مکتب را به جهان بینی خردگرایی نسبت داده اند. در این مکتب عقل یا خرد منبع اصلی دانش است و یادگیری اندیشه ها از راه تعقل و استدلال صورت می گیرد. برای خردگرایان تجارب حسی داده های نامنظم و درهم بر هم هستند که مواد خام استدلال و عقل به حساب می آیند. این داده های خام را می توان تفسیر کرد. به عبارت دقیق تر برحسب طبقات معینی از فرض های ادراکی ذاتی که ذهن با آن ها به کار تفسیبر می پرازد (هلیگارد و باور، 1975؛ سیف،1380).

روان شناسان شناخت گرا، رفتار را به صورت وسیله یا سرنخی برای استنباط و استنتاج پدیده-های شناختی یا آن چه درذهن انسان می گذرد مورد توجه قرار می دهند. علایق آن ها بیشتر معطوف به فرآیندهای ذهنی است که به اعتقاد آن ها رفتار ناشی از آن هاست. به سخن دیگر، شناخت گرایان راه هایی را مورد بررسی و مطالعه قرار می دهند که در آن فرد به شناسایی امور می پردازد از این رو یادگیری برای شناخت گرایان، تغییرات حاصل در فرایندهای درونی شخص است. شناخت به آن فرآیندهای ذهنی اشاره می کند که از طریق آن ها، اطلاعاتی که از طریق حواس ما دریافت می شوند به راه های مختلف تغییر می یابند، به صورت رمز در می آیند، در حافظه ذخیره می گردند و برای استفاده های بعدی از حافظه بازیابی می شود (نی سر ، 1967 ؛ جعفری، 1388).

ادراک، تخیل، حل مساله، یادآوری، بازشناسی و تفکر همه اصطلاحاتی هستند که به مراحل فرضی شناخت اشاره می کند (سیف، 1380). در رویکرد شناختی انگیزش، باور بر این است که اندیشه های فرد سرچشمه انگیزش او هستند. هم چنین، شناخت گرایان معتقدند که رفتارها توسط هدف ها، نقشه ها، انتظارات و نسبت دادن-های فرد ایجاد وهدایت می شوند و لذا انگیزش دورنی، بیشتر از انگیزش بیرونی مورد تاکید آنان است (سیف، 1386).

بنابراین، با آن که چشم انداز رفتارگراها به انگیزش دانش آموزان به عنوان پیامد مشوق های بیرونی می نگرد، چشم انداز شناختی معتقد است که نباید بر فشارهای بیرونی تاکید شود. چشم انداز شناختی توصیه می کند که باید به دانش آموزان فرصت های بیشتری داده شود تا مسئول کنترل پیامدهای شناختی شان باشند (بیابان گرد، 1384).

خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)
قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.