نوع خانواده ای که کودک در آن پرورش می یابد یا به عنوان یک فرد بزرگسال در آن زندگی می کند تحت تأثیر اندازه آن از نظر ترکیب افرادی که با هم زیر یک سقف زندگی می کنند و همچنین الگوهای زندگی که با هم ارتباط دارند قرار می گیرد.

خانواده به طور مستقیم و غیرمستقیم بر الگوی شخصیتی اثر می گذارد. به طور مستقیم این امر مشخص می کند که فرد در خانواده چه نقشی را ایفا خواهد کرد، او با دیگر اعضای خانواده چه نوع رابطه ای خواهد داشت و تا حدودی هم تعیین کننده فرصتهای او برای استفاده از تواناییهایش است. جمعیت خانواده به طور غیر مستقیم از طریق نوع شرایط و جو خانه که با خانواده های مختلف در تعامل است و از طریق نگرشهای افراد مهم به یکدیگر بر الگوی شخصیتی اعضای خانواده اثر می گذارد. طبق یک اعتقاد معروف، هرچه جمعیت خانواده بیشتر باشد، ارتباطات بیشتر می شود. بوساردو بولت (۲۰۰۰) این موضوع را با محاسبات ریاضی توضیح داده اند. آنها می گویند که میزان ارتباطات درون فردی در خانواده با فرمول زیر مشخص می شود X نشان دهنده میزان روابط درون فردی و لاتعداد اعضای خانواده است.

برای مثال در یک خانواده ۳ نفری شامل مادر، پدر و یک فرزند، ۳ فعل و انفعال وجود دارد. چنانچه خانواده ای شامل سه فرزند و یک مادر بزرگ و پدر و مادر باشد بدین معناست که ۶ نفر با هم زیر یک سقف زندگی می کنند. تعداد این فعل و انفعالات به ۱۵ می رسد. این فرمول در شکل ۹۰۲ نشان داده شده است. بر خلاف گوناگونیها در شرایط خانه که بر میزان ارتباطات اثر می گذارد، اعتقاد قدیمی در مورد رابطه بین جمعیت خانواده و ارتباطات خانواده معمولا درست است. میزان ارتباطات در خانواده هایی که ۴ نفر یا بیشترند در مقایسه با خانواده هایی که فقط ۲ یا ۳ نفرند بیشتر است. شواهد و مدارکی وجود دارد مبنی بر این که روابط خانواده بر الگوهای شخصیتی اعضای خانواده به طور متفاوتی اثر می گذارد. فردی که آرام، درون گرا و از نظر اجتماعی گوشه گیر است نسبت به فردی که برون گرا و از نظر اجتماعی فعال است بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرد.

پیشینه تحقیق و مبانی نظری پایان نامه درباره خانواده و عملکرد خانوادهفرد درون گرا بیشتر در فکر فرو می رود و با دیگران رابطه ناخویشاوند دارد. بدین معنا که فقط با والدین یا خواهر برادرها رابطه دارد. در حالی که فرد برون گرا با دیگر افراد رفتاری خویشاوندانه دارد. فردی که سالم نیست، بدون توجه به سن و سالش، نسبت به فردی که سالم است بیشتر تحت تأثير روابط اعضای خانواده قرار می گیرد. آنها از نظر اجتماعی فعال نیستند و بنابراین بیشتر به خانواده وابسته هستند. علاوه بر این، فردی که سالم نیست بیشتر مبالغه می کند و چنانچه بهبود یابد نگرشش بهتر می شود. مثلا یک فرد بیمار ممکن است یک اظهار نظر موقت را به عنوان یک انتقاد تلقی کند در حالی که فرد سالم این گونه نیست.

دخترها و خانمها نسبت به پسرها و مردها وقت بیشتری را در خانه و با خانواده می گذرانند؛ بنابراین از این لحاظ تاثیر گذاری روابط خانواده بر شخصیت تفاوت وجود دارد. این تفاوت به خوبی در روابط خویشاوندان سببی و پدر بزرگ و مادر بزرگ و نوهها آشکار است. گزارش شده است که زنان بیشتر تحت تأثیر روابطشان با مادر شوهر قرار می گیرند تا پدر شوهر. شوهرها نسبت به همسرانشان کمتر تحت تأثیر روابط خویشاوندان سبی قرار می گیرند. تفاوتهای مربوط به سن و سال در اثر گذاری روابط خانواده بر شخصیت تقریبا مربوط به میزان زمانی است که افراد مختلف در خانه و با اعضای خانواده سپری می کنند.

هر چقدر افراد زمان بیشتری در خانه باشند، تأثير اعضای خانواده بیشتر است و بر عکس. أثير اعضای مختلف خانواده بر الگوی شخصیتی فرد به سن فرد در آن زمان، میزان کنترل اعضای خانواده، میزان زمان سپری شده با اعضای خانواده و روابط عاطفی بین فرد و اعضای خانواده بستگی دارد. در بیشتر خانه ها مادران وقت بیشتری را با کودکانشان می گذرانند. بر آنها کنترل بیشتری دارند و نسبت به پدرها محبت بیشتری نسبت به آنها ابراز می کنند. در نتیجه مادران بر شخصیت کودک تأثیر بیشتری می گذارند. مقایسه کودکان خانواده هایی که تحت توجه و مراقبت مادران هستند با آنهایی که تحت این نوع مراقبت از طرف مادرانشان نیستند، نشان داده است که در ۶ ماهگی کودکان خانواده های اولی حساسیت کمتری دارند و آموزش آنها آسان تر است.
ادبیات تحقیق و مبانی نظری: دارد
نمونه پروپوزال: دارد


مقاله مبانی نظری: پس از خرید تعداد 8 فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره خانواده و عملکرد خانواده دریافت خواهید کرد.
فایل اول مبانی نظری فصل دوم پایان نامه درباره خانواده : 18 صفحه
فایل دوم مبانی نظری فصل دوم پایان نامه درباره خانواده: 22 صفحه
فایل سوم مبانی نظری فصل دوم پایان نامه درباره خانواده: 48 صفحه
فایل چهارم مبانی نظری فصل دوم پایان نامه درباره خانواده: 32 صفحه
فایل پنجم مبانی نظری فصل دوم پایان نامه درباره خانواده: 24 صفحه
فایل ششم مبانی نظری فصل دوم پایان نامه درباره خانواده: 18 صفحه
فایل هفتم مبانی نظری فصل دوم پایان نامه درباره خانواده: 28 صفحه
فایل هشتم مبانی نظری فصل دوم پایان نامه درباره خانواده: 68 صفحه


یک نمونه پروپوزال به همراه پنج فصل کامل پروژه درباره خانواده و عملکرد خانواده در این بسته وجود دارد.
عنوان پروپوزال و پایان نامه : رابطه خود کنترلی و عملکرد خانواده با سازگاری اجتماعی بین دانش‌آموزان متوسطه دوم
همه بندهای یک پروپوزال استاندارد: دارد
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه پروپوزال : 26 صفحه
تعداد صفحه پروژه (فایل word) همراه با منابع و پیوست ها : 116 صفحه
کد این محصول : 02 mbs


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.