امروزه سازمانها و کسب و کارها با چالش جدیدی روبرو شده اند؛ بطوریکه جهت بقاء و موفقیتشان لازم است بین نظامهای اقتصادی و اجتماعی شان رابطه ایجاد کنند؛ عملکرد اجتماعی سازمان هم برآوردکننده ارزشهای اخلاقی و هم ارزشهای مالی سازمان است.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل


پیشینه داخلی و خارجی:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
54 صفحه
کد:
46 mg


توضیحات:

عملکرد اجتماعی سازمانی امروزه موضوع مهمی برای خط مشی گزاران عمومی و مدیران و ذینفعان سازمانی شده است(مارس ، 2000). باربارا در سال 1994 بیان میدارد که شاید عملکرد اجتماعی منجر به کسب منفعت در سازمان گردد، اما این یک دلیل محدود برای اعمال عملکرد اجتماعی سازمانی محسوب میگردد و دلیل وجود اعمال مذکور فراتر از اینهاست(باربارا و دیگران،1994). لازم است که یک مدیر بداند چه کاری از نظر اخلاقی واجتماعی درست است و بدون اینکه کار سازمانش را دچار مشکل کند آنرا انجام دهد(گایلا ، 1991). مدیران امروزی باید ابعاد اجتماعی و عمومی حرفۀ خود را شناخته و از آثار سازمان خود بر محیط اجتماعی آگاه باشند. مدیران باید از جزءنگری و شیفتگی صرف به اهداف سازمانی خود دست بردارند(الوانی، 1378).

اندیشمندان زیادی تلاش کردند تا چارچوبهای نظری را جهت طراحی و ارزیابی نقش و اثرات سازمان در جامعه توسعه دهند اما یک عدم اجماع در معناشناختی، چارچوب ساختاری، گفتمان و همچنین ارزیابی در این خصوص دیده میشود که لازمست یک کانون و محوریتی جهت سامان به این تعدد معنایی، تعریف و شناسایی گردد. سازمان وجامعه هرکدام به سطح بالائی از مفاهیم ونظریات بنیادی دست یافته اند و زمان آن رسیده که با ایجاد تعامل میان این مقولات به اصول مسئولیت و پاسخگویی اجتماعی رسید. (جان ، 2006).

ایده اصلی کتاب باون این است که شرکت ها مراکز مهم قدرت می باشند و عملکردهای شرکت ها به طرق مختلف زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهند.باون نشان می دهد که مسئولیت اجتماعی حلال تمامی مسائل اجتماعی شرکت ها را در آینده نیست، اما در بردارنده نوعی واقعیت با اهمیت می باشد که بایستی شرکت را در آینده هدایت کرده و سعی در پاسخ دادن به این نکته داشته باشد که آیا شرکت دارای مسئولیت اجتماعی می باشد یا نه. وی تاکید می کند که مسئولیت اجتماعی یک فرد تاجر بر می گردد به تعهدات او در پیگیری آن سیاست ها، اتخاذ تصمیمات یا دنبال کردن مسیری از عملکرد ها که تحت آن شرایط، برای اهداف و ارزش های جامعه مطلوب می باشند(باون ، 1953).

کارول در سال 1999 بر اساس مقاله اولیه و اندشیه آخرین باون نشان می دهد که بایستی باون را پدر مسئولیت اجتماعی نامید(کارول،1999). دراکر در کتاب خود تحت عنوان عملکرد مدیریت، مسئولیت اجتماعی را به عنوان یکی از هشت زمینه اصلی ای قرار داد که بر مبنای آن اهداف شرکت بایستی بنا نهاده شوند. وی به منظور تشخیص الزام در حال افزایش پذیرش مسئولیت اجتماعی توسط مدیر، استدلال مشابهی را از لحاظ تعهد اخلاقی دنبال می کند که توسط باون به کار رفته است. او تاکید می کند که " مسئولیت اجتماعی بایستی این مطلب را مدنظر قرار دهد که آیا عملکرد مسئولیت اجتماعی به نفع همه می باشد یا خیر، آیا موجب پیشرفت عقاید اصلی جامعه می شود، آیا به ثبات و قدرت هماهنگی و جامعه کمک می کند؟". به علاوه دراکر هم راستای باون بیان می کند که اهداف مسئولیت اجتماعی می بایستی بر طبق شرایط متداول سیاسی و اجتماعی باشد. کارل منابع دیگری را برای نیمه 1950 به تفصیل بیان می دارد(پیتر دراکر، 1954).

طبق گفته کارول در نیمه سال 1950، در ورای نوعدوستی، چندین عملکرد جزئی از مسئولیت اجتماعی وجود داشت.از آنجایی که در این زمان تمرکز اولیه به نفع جامعه بوده است، در مورد مرتبط دانستن مسئولیت اجتماعی با منافع شرکت بحث کمی صورت گرفته است(کارول و شابانا ، 2010). در طول نیمه سال 1960، دانش ادبی مسئولیت اجتماعی به شکل قابل توجهی افزایش یافت و بر روی این پرسش تمرکز کرد که مسئولیت اجتماعی در واقع به چه معناست و اهمیتش برای جامعه و شرکت چیست؟(کارول، 1999، کارول و شابانا، 2010).

مقاله فردریک در سال 1960 تحت عنوان " توجه بیش تر در زمینه مسئولیت تجاری" این مسئله را مورد تاکید قرار داده که منفعت در مورد مسئله مسئولیت تجاری می تواند تحت شرایط از بین رفتن آزادی کسب و تجارت، به عنوان یک فلسفه و دستورالعمل اقتصادی توصیف شود. وی اثبات ساخته که مسئولیت اجتماعی، اشاره به حالت اجتماعی در برابر منافع اقتصادی و انسانی جامعه دارد چرا که این منابع صرف اهداف گسترده اجتماعی گردیده و حقیقتا به منظور منافع محمدود افراد و شرکت های خصوصی به کار بسته نشده اند( فردریک،1960). کیت دیویس در سال 1960 در همان زمان این مطلب را استدلال کرد که در برخی از تصمیمات اتخاذ شده توسط افراد تاجر، مسئولیت اجتماعیشان لحاظ شده است(دیویس،1960).


خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)
قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.