روش تحقیق و پژوهش کیفی در تحلیل آماری پایان نامه روانشناسی با spss روش تحقیق و پژوهش کیفی در تحلیل آماری پایان نامه روانشناسی با spss ویژگی هایی دارد که در این مقاله به صورت فشرده و مفید به آن اشاره شده است.

اریکسون تحقیق کیفی را دارای چهار ویژگی می داند :

1- مشارکت عمیق و بلند مدت در یک موقعیت میدانی .

2- ثبت دقیق آنچه در آن موقعیت اتفاق می افتد . این ثبت از طریق یادداشت برداری و دیگر شواهد مستند صورت می گیرد .

3- تجزیه وتحلیل داده های میدانی .

4- گزارش نتایج ازجمله ، توصیف ، نقل قول و تفسیر دقیق .

دوم ، دو روش ، برداشت متفاوتی از فرد دارند .

محقق کمی باور دارد که تمام انسان ها اساساً شبیه هم هستند و رفتارها و احساسات آنها را می توان در طبقاتی کلی قرار داد .

محقق کیفی معتقد است که انسان ها اساساً با یکدیگر متفاوتند و نمی توان آنها را گروه بندی کرد .

سوم ، هدف محقق کمی دستیابی به قوانین کلی رفتار انسان است .

در مقابل ، محقق کیفی تلاش می کند تا تبیین ویژه ای درمورد یک فرد یا موقعیت خاص ارائه دهد .

محققان کمی تلاش می کنند تا در عرض و محققان کیفی می کوشند تا در عمق پیشروی کنند .

تفاوت عملی بین این دو روش در فرایند تحقیق بیشتر آشکار می شود . علی رغم این تفاوت ها ، بسیاری محققان اکنون از ترکیبی روش های کمی و کیفی استفاده می کنند تا پدیده های مورد مطالعه را به طور کامل بشناسند .

تجزیه و تحلیل داده ها در تحقیق کیفی:

قبل از بیان چند نوع خاص از مطالعات کیفی ، اجازه دهید که به بحث در مورد تحقیق کیفی و به طور کلی روش های تجزیه و تحلیل آنها بپردازیم . داده های مطالعات کیفی به اشکال مختلفی چون یادداشت برداری در هنگام مشاهده کردن میدان تحقیق ، نوارهای ضبط شده در مصاحبه ، اسناد ، دفتر خاطرات و مجلات جمع آوری می شوند .

علاوه بر این محقق مقدار زیادی از داده ها را طی روند تحقیق جمع آوری می کند .

سازمان دادن ، تجزیه و تحلیل کردن و معنا بخشیدن به تمام این اطلاعات چالش های خاصی را برای محقق کیفی بوجود می آورد . برخلاف روش کمی که تجزیه و تحلیل داده ها پس از جمع آوری کامل آنها صورت می گیرد ، در پژوهش کیفی تجزیه و تحلیل داده ها در آغاز جمع آوری داده ها شروع شده و تا آخر پژوهش ادامه می یابد .

علاوه بر این محققان کمی معمولاً از یک مدل قیاسی جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده می کنند . یعنی فرضیه ها قبل از مطالعه تدوین شده ، آنگاه داده های مرتبط با آن فرضیه ها جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند تا مشخص شود که فرضیه ها رد می شوند یاتائید .

از سوی دیگر محققان کیفی از یک روش استقرایی استفاده می کنند . یعنی داده های مرتبط با یک موضوع را جمع آوری کرده وپس از گروه بندی آنها به طبقات مناسب یا معنی دار تبییناتی از داده های خود ارائه می دهند .

تهیه داده ها برای تسهیل داده ها با مقادیر زیادی از داده های منتج از تحلیل های کیفی ، محقق عموماً ابتدا اطلاعات را با توجه به بعد و ترتیب زمانی آنها سازمان بندی می کند ، به بیان دیگر ، اطلاعات به ترتیب تقویمی ، یعنی مطابق با توالی وقایعی که طی تحقیق روی داده اند مرتب می شوند .

علاوه بر این ، هر قسمت از اطلاعات را باید کدبندی کرد تا به راحتی بتوان آن را شناسایی کرد . چندین رونوشت از یادداشت ها ، خاطرات واسناد نیز باید تهیه کرد . داده ها سپس به صورت نظام طبقه ای مقدماتی مرتب می شوند .

این طبقه بندی باید از خود داده ها به دست آمده باشد در غیر این صورت باید داده ها را بر اساس تحقیق یا نظریه های گذشته مطرح کرد . بسیاری از محققان ترجیح می دهند که از نظام طبقه ای مقدماتی استفاده کنند . برای مثال ، جهت تحقیق کیفی درمورد نوجوانی که رادیو گوش می دهد باید چندین صفحه مصاحبه انجام داد .

محقق باید مؤلفه های مصاحبه را بخواند و مثلاً«فشار گروهی همسالان» را در یک بخش و«اجتناب از دیگران» را در بخش دیگر بنویسد . وقتی این فرایند به پایان رسید ، یک نظام طبقه ای مقدماتی از داده ها بوجود خواهد آمد .

دیگر محققان ترجیح میدهند چندین رو نوشت از داده ها داشته باشند تا آنها را به واحدهای منسجمی از داده ها برش داده و به طور فیزیکی در چندین طبقه که به نوعی باهم مرتبط هستند ، مرتب کنند .

بالاخره ، چندین برنامه نرم افزاری وجود دارد که به سازمان بندی داده های تحقیقی کمک می کنند . علاوه بر این بسیاری از محققان کیفی مایلند اتاق خاصی یا فضایی داشته باشند که اختصاصاً برای تحلیل داده های کیفی مناسب باشد .

نوعاً ، این اتاق باید دارای بردهای خبری یا دیگر دکورهایی باشد که امکان نمایش دیواری داده ها را فراهم سازد . جهت تسهیل تجزیه و تحلیل تکلیف می توان از کپی یادداشت ها ، مشاهده مطالب برگه دان ها ، نمودارها ، نقشه ها و تفاسیر حاشیه ای استفاده کرد .

از آنجا که با روش روزنامه دیواری تحلیلی می توان در آن واحد داده ها را برای چند نفر نمایش داد ، این روش بویژه در زمانی مفید واقع می شود که چندین عضو از یک تیم تحقیقی بر روی یک پژوهش کار کنند .

و بالاخره ، از آنجا که محقق ابزار عمده در جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های کیفی است ، باید قبل از شروع تکلیف یا مسإله مورد بررسی ، دارای برخی ویژگی ها باشد . مهمترین این ویژگی ها آن است که محقق باید تلاش کند پیشداوری ها ، دید گاه ها ، یا مفروضاتی را که ممکن است در تجزیه و تحلیل داده ها تداخل ایجاد کند کاهش دهد و یا حداقل از آنها آگاه شود .

این ویژگی به محقق کمک می کند تا دیدگاه های شخصی خود را در هنگام تحقیق کمتر دخالت داده و یک پدیده را همان گونه که هست مورد بررسی قرار دهد .


 

 

برای دریافت متن کامل این مقاله آموزشی بسته آموزش تحلیل آماری با spss را تهیه کنید:

شما با این بسته می توانید تحلیل آماری با spss و amos را کامل و آسان بیاموزید

و قطعا قادر می شوید کارهای آماری را حودتان انجام دهید

چگونه؟

بسته آموزشی تجزیه تحلیل آماری با SPSS و AMOS

از صفر تا صد آموزش  spss

آموزش مباحث اساسی AMOS

آموزش به زبان ساده ، موضوعی و گام به گام همراه با تصویر

33 پکیج (1378 صفحه تصویری)+ به همراه همه مقالات آموزشی این سایت درباره spss

لطفا و خواهشا برای سوال های آماری و رفع اشکال تماس نگیرید

هر آنچه لازم باشد در این بسته آموزشی آمده است.

 


انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.