روش تبدیل متغیر در spss برای انجام پایان نامه ارشد روانشناسی و تجزیه و تحلیل آماری داده ها کاربرد دارد که در این مقاله آموزشی بیان شده است.

روش تبدیل متغیرها:

1- در منوی بالای صفحه روی Transform ، سپس روی Compute Variable کلیک کنید .

2- Target Variable. در این جعبه نام جدیدی برای متغیر تایپ کنید .

سعی کنید نشانه ای از نوع تبدیل و نام اصلی متغیر در نام جدید وجود داشته باشد . برای مثال ، برای متغیری که tnegaff نام دارد ، به نام Sqnegaff را انتخاب می کنم اگر square root انجام شده باشد . در استفاده از اختصارات برای تبدیل های خود هماهنگی را حفظ کنید .

3- Functions. طیف وسیعی از اقدامات ممکن در اینجا فهرست شده که شما می توانید از آنها استفاده کنید . باید مناسب ترین تبدیل را برای متغیر خود انتخاب کنید . به شکل توزیع خود توجه کرده و آن را با نمونه های ارائه شده مقایسه کنید .

فرمول کنار تصویری که منطبق با توزیع شما است را یادداشت کنید . این فرمولی است که به کار خواهید برد .

4- For transformations involving square root or logarithm در جعبه Function group روی Arithmetic کلیک کنید و تا پایین لیستی که در انتهای جعبه ظاهر می شود جستجو کنید تا فرمول مورد نیاز خود را پیدا کنید (مثلاً SQRT یا LG10). فرمول مورد نیاز خود را پررنگ کرده و روی پیکان جهت بالا کلیک کنید .

با این کار فرمول به جعبه Numeric Expression منتقل می شود .

باید مشخص کنید کدام متغیر دوباره محاسبه شود . آن را در فهرست متغیرها پیدا کرده و برای انتقال آن به جعبه Numeric Expression روی پیکان کلیک کنید . اگر ترجیح بدهید ، می توانید بدون استفاده از فهرست Functions، یا Variables خودتان فرمول را تایپ کنید. فقط مطمئن شوید که همه فرمول را درست نوشته اید .

5- For transformations involving Reflect. باید مقدار K را برای متغیر خود پیدا کنید . این بزرگترین مقداری است که متغیر شما می تواند داشته باشد (به رمزنامه خود مراجعه کنید) یعنی +1. این عدد را در جعبه Numeric Expression تایپ کنید . بقیه فرمول را با استفاده از Functions کامل کرده یا خودتان آن را تایپ کنید .

6-7 For transformations involving Inverse. برای محاسبه معکوس باید نمره های خود را به ا تقسیم کنید . بنابراین در جعبه Numeric Expression عدد 1 را تایپ کنید سپس/ و بعد متغیر خود و بقیه فرمول را تایپ کنید (مثلاً ، 1/tslfest) . 7- فرمول نهایی را در جعبه Numeric Expression بررسی کنید . این را در رمزنامه خود کنار نام متغیر جدید بنویسید .

8- روی کلید Type and Label کلیک کنید . زیرLabel به طور خلاصه توصیف کننده متغیر جدید را تایپ کنید (یا می توانید همان فرمول به کار رفته را استفاده کنید) .

9- در جعبه Target Variableکنترل کنید که نام جدیدی به متغیر جدید خود داده باشید . چنان چه به طور تصادفی از نام قبلی متغیر استفاده کنید همه نمره های اصلی خود را از دست خواهید داد . بنابراین همیشه دو بار بررسی کنید .

10- روی Ok( یا روی paste برای ذخیره در Syntax Editor کلیک کنید . برای اجرای این فرمان پس از کپی شدن در Syntax Editor، فرمان را پررنگ کرده و از منو Run را انتخاب کنید . یک متغیر جدید ایجاد خواهد شد و در انتهای فایل دیتا ظاهر می شود.

11- Analyze، Frequencies را اجرا کنید تا مقادیر کجی و کشیدگی متغیرهای قدیمی و جدید شما کنترل شود. آیا این مقادیر بهبود یافته اند ؟

12- باز هم در زیر Frequencies روی کلید Charts کلیک کرده و برای بررسی توزیع نمرات در متغیر جدید Histogram را انتخاب کنید . آیا توزیع بهبود یافته است ؟ اگر چنین نیست بهتر است نوع دیگری از تبدیل را در نظر بگیرید .

اگر هیچ کدام از تبدیل ها کارساز نبود ،بهتر است استفاده از روش های غیر پارامتریک را برای تحلیل داده های خود در نظر بگیرید.

همچنین برای متغیرهایی که کجی زیاد ی دارند می توانید متغیر پیوسته را به چند گروه مجزا تقسیم کنید . دستورات انجام این کار در زیر ارائه شده است .


 

 

برای دریافت متن کامل این مقاله آموزشی بسته آموزش تحلیل آماری با spss را تهیه کنید:

شما با این بسته می توانید تحلیل آماری با spss و amos را کامل و آسان بیاموزید

و قطعا قادر می شوید کارهای آماری را حودتان انجام دهید

چگونه؟

بسته آموزشی تجزیه تحلیل آماری با SPSS و AMOS

از صفر تا صد آموزش  spss

آموزش مباحث اساسی AMOS

آموزش به زبان ساده ، موضوعی و گام به گام همراه با تصویر

33 پکیج (1378 صفحه تصویری)+ به همراه همه مقالات آموزشی این سایت درباره spss

لطفا و خواهشا برای سوال های آماری و رفع اشکال تماس نگیرید

هر آنچه لازم باشد در این بسته آموزشی آمده است.

 


انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.