آشنایی با اضطراب عملکرد در روانشناسی : اضطراب عملکرد ترس در مورد توانایی فرد برای انجام یک کار خاص است. (ترس از صحنه-اضطراب عملکرد جنسی -اضطراب عملکرد کودکان)

اضطراب عملکرد

اضطراب عملکرد ترس در مورد توانایی فرد برای انجام یک کار خاص است. افرادی که اضطراب عملکرد را تجربه می کنند ممکن است نگران شکست کاری قبل از شروع آن باشند. آنها عموما بر این باورند که شکست منجر به تحقیر یا طرد شدن خواهد شد.

در این شرایط اضطراب عملکرد می تواند همراه با هر کاری رخ دهد. اضطراب در مورد ارائه یک سخنرانی عمومی یا نمایش اغلب ترس از صحنه نامیده می شود. در نوعی دیگر همچنین ممکن است فرد در رابطه با رابطه جنسی دچار اضطراب عملکرد شود .

ترس از صحنه

اضطراب عملکرد می تواند بین افراد متفاوت باشد. بسیاری از مردم قبل از ایراد سخنرانی یا اجرای یک نمایش، عصبی شدن خفیفی را تجربه می کنند. اما برای برخی از افراد، فکر انجام دادن می تواند باعث حملات پانیک شود . افرادی که اضطراب عملکرد شدید را تجربه می کنند ممکن است بخواهند از یک درمانگر کمک بگیرند .

علائم ترس از صحنه

ترس از صحنه یک اختلال روانی نیست. بلکه یک واکنش طبیعی به یک موقعیت استرس زا است. بیشتر افراد قبل از اجرا درجاتی از اضطراب را تجربه می کنند، اما برخی از افراد ممکن است اضطراب شدیدتری را تجربه کنند که اصلاً در توانایی آنها برای اجرا اختلال ایجاد می کند.

علائم رایج ترس از صحنه عبارتند از:

تعریق بیش از حد، تپش قلب، لرز و فشار خون بالا احساس وجود گره در معده افزایش خطا در حین اجرا لرزش و حالت تهوع عقب نشینی از اجرا

چه چیزی باعث ترس مرحله ای می شود؟

بسیاری از مردم قبل از اجراهای عمومی اضطراب را تجربه می کنند. حتی بازیگران حرفه ای استرس قبل از نمایش را گزارش کرده اند . مهاتما گاندی قبل از تبدیل شدن به یک رهبر حقوق مدنی، سال‌ها با سخنرانی عمومی مبارزه کرد. باربارا استرایسند، خواننده، در اوج کار خود، ترس شدید صحنه را تجربه کرد. اضطراب عملکرد نشان دهنده کمبود استعداد نیست.

انجام دادن قبل از دیگران باعث می شود افراد احساس آسیب پذیری کنند. آنها ممکن است ترس داشته باشند که یک اشتباه به اعتبار آنها لطمه وارد کند و آنها را کمتر از ایده آل به نظر برساند. در اجراهای گروهی، شخصی ممکن است نگران باشد که چگونه اعمالش بر گروه تأثیر می گذارد. افرادی که قبلاً دارای اضطراب اجتماعی هستند ممکن است به ویژه خودآگاهی رشد کنند.

اضطراب شدید می تواند واکنش مبارزه یا فرار بدن را فعال کند . ممکن است فرد دچار عرق کردن دست ها، ضربان قلب، حالت تهوع و لرزش صدا شود. آنها ممکن است تمایل شدیدی برای ترک موقعیت داشته باشند.

اضطراب عملکرد اغلب یک پیش‌گویی خودشکوفایی است . واکنش بدن در هنگام پرواز می تواند حواس فرد را پرت کرده و بر عملکرد او تأثیر بگذارد. ممکن است صدای یک خواننده بلرزد، یا یک سخنران عمومی ممکن است طرح کلی خود را فراموش کند.

ممکن است فرد باور کند که این اشتباهات مدرکی است که اضطراب او موجه است. آنها ممکن است از اجراهای آینده اجتناب کنند. این عمل باعث می‌شود که فرد نتواند موفقیت‌هایی را کسب کند و عدم اعتماد به خود را نادرست نشان دهد. هنگامی که فرد باید دوباره اجرا کند، "شکست"های گذشته او ممکن است باعث اضطراب بیشتر شود.

غلبه بر ترس صحنه

ترس از صحنه می تواند تلفات زیادی را برای فرد ایجاد کند. ممکن است عزت نفس یا اعتماد به نفس شخصی را کاهش دهد . هنگامی که یک شغل نیاز به سخنرانی عمومی دارد، ممکن است شغل فرد نیز آسیب ببیند.

برای افرادی که اضطراب عملکرد مزمن را تجربه می کنند، درمان می تواند کمک کننده باشد. درمانگران ممکن است در مورد ترس های اساسی و کمال گرایی فرد بحث کنند . آن‌ها می‌توانند به قالب‌بندی مجدد افکار ویرانگر فرد کمک کنند و تجربه اضطراب را عادی کنند.

درمان ترس از صحنه اغلب شامل تکنیک های آرام سازی است. تنفس عمیق و مدیتیشن می تواند فرد را بلافاصله قبل از اجرا آرام کند. فردی که در حال درمان است ممکن است راهبردهای ذهنی برای کاهش ترس از صحنه را در لحظه یاد بگیرد. این استراتژی ها عبارتند از:

ایستادن در حالتی آرام اما مطمئن. برقراری ارتباط چشمی با دوستانه ترین چهره های مخاطب. حفظ حرکت به جای تمرکز بر اشتباهات. تمرکز بر عمل اجرا به جای واکنش مخاطب.

تجسم موفقیت

تغییرات سبک زندگی همچنین می تواند به کاهش ترس از صحنه کمک کند. به عنوان مثال، کاهش مصرف کافئین، هیدراته ماندن و خوردن یک وعده غذایی خوب قبل از اجرا ممکن است برای برخی افراد مفید باشد. همچنین می تواند به خواب کافی شب قبل کمک کند.

اضطراب عملکرد کودکان

اضطراب عملکرد در بین کودکان رایج است . بچه ها ممکن است قبل از یک بازی ورزشی یا مدرسه مضطرب شوند. بسیاری از کودکان علائم مربوط به معده مانند حالت تهوع یا شکم درد را نشان می دهند.

والدین می توانند با کمک به کودک برای آماده شدن برای رویداد، این اضطراب را کاهش دهند. تکرار این کار می تواند به تقویت اعتماد به نفس کودک کمک کند. والدین همچنین می توانند اطمینان حاصل کنند که کودک چند ساعت قبل از اجرا یک وعده غذایی مغذی می خورد. یک وعده غذایی سالم می تواند انرژی و تمرکز را افزایش دهد.

بسیاری از والدین سعی می کنند از طریق گفتگوهای پرخاشگرانه از اضطراب فرزندان خود بکاهند.

درمان اضطراب عملکرد کودکان

نکات زیر می تواند برای تشویق کودکان مضطرب مفید باشد:

ناراحتی فرزندتان را بپذیرید:

برخی از والدین اضطراب را کاملاً رد می‌کنند و به بچه‌ها می‌گویند که «نگران نباش» و «فقط این کار را انجام بده». با این حال تعداد کمی از مردم می توانند به این سادگی از شر ترس های خود خلاص شوند. زمانی که کودکان نتوانند بر اساس دستور، احساسات خود را کنترل کنند، ممکن است استرس بیشتری داشته باشند.

اهمیت این رویداد را تصدیق کنید:

گفتن این که یک نمایش یا بازی «مسئله بزرگی» نیست، می تواند انگیزه کودک را کاهش دهد . پس از آن ممکن است فرزند شما بخواهد برای جلوگیری از استرس، عملکرد را به طور کلی نادیده بگیرد. کودک خود را در حین آماده سازی تشویق کنید: تحسین می تواند یک تقویت بسیار ضروری برای اعتماد به نفس کودک شما باشد.

ارائه حمایت بی قید و شرط:

والدینی که به فرزند خود فشار می آورند یا از او انتقاد می کنند، ممکن است عملکرد کودک را به دلیل استرس از بین ببرند. به فرزندتان اجازه دهید تا بداند در حالی که انتظار دارید موفق شود، اگر شکست بخورد باز هم او را دوست خواهید داشت. کودکان مبتلا به اضطراب عملکرد ممکن است از والدین بخواهند که اجازه دهند این رویداد را نادیده بگیرند. والدین ممکن است وسوسه شوند که یک یادداشت بیمار بنویسند تا از استرس کودک خود نجات پیدا کنند. در حالی که اجتناب از انجام یک کار می تواند اضطراب کوتاه مدت را کاهش دهد، همچنین ممکن است از رشد مهارت های مقابله ای کودکان جلوگیری کند . برداشتن گام در خارج از منطقه آسایش اغلب باعث ایجاد انعطاف‌پذیری می‌شود . در همین حال، کودکانی که عادت به فرار از موقعیت‌های سخت می‌کنند، ممکن است به مرور زمان دچار اضطراب عملکرد بدتر شوند.

در موارد استرس شدید، ممکن است لازم باشد که کودک را ترک کند. با این حال، نادیده گرفتن اجرا به این معنا نیست که اجازه دهید کار کودک به هدر برود. یک کودک ممکن است از انجام یک اجرای گریم بر اساس شرایط خودش سود ببرد. به عنوان مثال، اگر کودکی یک رسیتال موسیقی را از دست داد، می تواند فیلمی از آواز خواندن او در خانه ضبط کند و روز بعد آن را به معلم بدهد. وظایف اصلاح شده می تواند به کودکان کمک کند تا به انجام کار عادت کنند.

اضطراب عملکرد جنسی

برخی از افراد در طول رابطه جنسی اضطراب عملکرد را تجربه می کنند. این نوع اضطراب اغلب با مشکلات جنسی مانند واژینیسموس یا اختلال نعوظ مرتبط است . در برخی موارد، تصویر بدن نیز می تواند نقش داشته باشد.

افراد از هر جنسیتی می توانند اضطراب عملکرد جنسی را تجربه کنند. با این حال، مردان به ویژه زمانی که نمی توانند نعوظ خود را حفظ کنند، مستعد احساس بی کفایتی هستند. اضطراب ممکن است بر عملکرد جنسی تأثیر بگذارد، که باعث افزایش اضطراب و ایجاد یک چرخه خود تداوم می شود. مردانی که از قبل شرایط اضطرابی دارند، بیشتر به اضطراب عملکرد جنسی مبتلا هستند.

همچنین ننگ اجتماعی شدیدا به مشکلات جنسی مرتبط است. حتی صحبت در مورد اضطراب عملکرد می تواند مشکل را برای برخی افراد بدتر کند. گفته می شود، موضوع قابل درمان است.

درمان اضطراب عملکرد جنسی اغلب به مشارکت هر دو عضو زوج نیاز دارد. درمان ممکن است بر ایجاد یک محیط جنسی کم استرس و کم فشار متمرکز شود. یک درمانگر همچنین ممکن است به زوج کمک کند تا مفروضات مربوط به موفقیت یا شکست جنسی را اصلاح کنند.