اختلال پردازش حسی (SPD) چیست؟ SPD یک اختلال یکپارچه حسی است. این اختلال می تواند منجر به مسائل مختلفی از جمله دست و پا چلفتی، نگرانی های رفتاری و اضطراب شود.

اختلال پردازش حسی (SPD) چیست؟

اختلال پردازش حسی (SPD) که به عنوان اختلال یکپارچگی حسی نیز شناخته می شود، وضعیتی است که پردازش و سازماندهی اطلاعات حسی را با مشکل مواجه می کند. این اختلال می تواند منجر به مسائل مختلفی از جمله دست و پا چلفتی، نگرانی های رفتاری و اضطراب شود . می تواند آنقدر شدید باشد که در عملکرد روزانه اختلال ایجاد کند و باعث اختلال اضطراب عملکرد شود.

اختلال پردازش حسی چیست؟

مغز و نخاع از حواس پنج گانه (بینایی، شنوایی، شنوایی، لامسه، و طعم) دریافت ورودی است. وقتی مغز به سیگنال های حسی به درستی پاسخ نمی دهد، مشکلات پردازشی ممکن است رخ دهد. اگرچه هر فردی منحصر به فرد است، افراد مبتلا به SPD معمولاً در یکی از دو دسته قرار می گیرند، بیش حساس یا کم حساس:

بیش حساس

علائم حساسیت مفرط یا حالت پاسخ دهی بیش از حد به اطلاعات حسی ممکن است شامل موارد زیر باشد: حساسیت شدید به صداهای ناگهانی یا بلند ترس از جمعیت ناراحتی هنگام پوشیدن لباس به دلیل احساس پارچه بی میلی به خوردن برخی غذاها به دلیل بافت آنها ترس از دست زدن و در آغوش گرفتن حواس پرتی به خاطر صداهای پس زمینه که دیگران متوجه آن نمی شوند تعادل ضعیف اضطراب شدید در مورد افتادن

کم حساس

علائم کم حساسیت یا کمتر پاسخگو بودن به اطلاعات حسی ممکن است شامل موارد زیر باشد: دست و پا چلفتی بی قراری مشکل در تشخیص مرزهای شخصی مشکل در درک قدرت (ممکن است باعث آسیب غیر عمدی به کودکان یا حیوانات خانگی شود) بی تفاوتی نسبت به درد و دمای شدید

اختلال پردازش حسی در کودکان

اختلال پردازش حسی بیشتر در دوران کودکی تشخیص داده می شود. مطالعات تخمین می‌زند که 5 تا 16 درصد کودکان مبتلا به SPD هستند. اما درصد دقیق مورد بحث است، زیرا بسیاری از متخصصان مراقبت های بهداشتی فاقد تجربه در زمینه تشخیص و درمان این بیماری هستند.

SPD اغلب در افرادی که در طیف اوتیسم هستند یا مشکلات رشدی دارند رخ می دهد. در حالی که کارشناسان هنوز در حال تحقیق در مورد علل دقیق SPD هستند، آنها معتقدند که به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است. تاثیرات محیطی شامل وزن کم هنگام تولد، زایمان زودرس و آسیب مغزی.

آیا اختلال پردازش حسی یک بیماری است یا یک علامت؟

پزشکان مطمئن هستند که برخی از کودکان مشکلات پردازش حسی را تجربه می کنند. با این حال، بحث بر سر اینکه آیا SPD یک بیماری متمایز است یا نشانه ای از یک تشخیص گسترده تر است.

کسانی که معتقدند این یک علامت است، ادعا می کنند که تشخیص SPD به تنهایی به اندازه کافی توصیفی نیست که مفید باشد. از آنجایی که SPD نشانه های بسیار متنوعی دارد، این برچسب برای هر فرد به معنای چیزهای متفاوتی است. آکادمی کودکان آمریکا به پزشکان توصیه می کند که SPD را تشخیص ندهند. در عوض، آن‌ها پزشکان را تشویق می‌کنند تا تشخیص دهند که چه شرایط دیگری ممکن است باعث مشکلات شودشود. SPD در آخرین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) فهرست نشده است .

برخی از پزشکان می خواهند که SPD را تشخیص دهند تا عموم مردم بتوانند آن را بهتر درک کنند. آن‌ها می‌خواهند انگ مرتبط با این بیماری را کاهش دهند . پیامدهای مالی نیز وجود دارد. هنگامی که پزشکان تشخیص را معتبر تشخیص دهند، تحقیقات می توانند تأمین مالی شوند و شرکت های بیمه می توانند هزینه های درمان را پوشش دهند.

چگونه SPD مدیریت و درمان می شود؟

درمان یکپارچگی حسی، که توسط یک متخصص کار یا فیزیوتراپ ارائه می شود، یک درمان رایج برای SPD است. درمان معمولاً شامل کمک به فرد برای پاسخ مناسب به اطلاعات حسی است. به عنوان مثال، یک درمانگر ممکن است فرد را در معرض بافت ها یا بوهای قوی قرار دهد تا او را به آن محرک ها عادت دهد. هدف از درمان این است که فرد به راحتی و مناسب‌تر در فعالیت‌های معمولی برای سن و سطح توانایی خود شرکت کند.

مقابله با تشخیص SPD

کودکان مبتلا به SPD اغلب نگرانی های عاطفی، اجتماعی و تحصیلی را تجربه می کنند . آنها ممکن است در دوستیابی مشکل داشته باشند یا به دلیل مسائل حسی خود در مدرسه دچار مشکل مکرر شوند. در بزرگسالی، افراد ممکن است در روابط و محل کار خود با مشکلاتی روبرو شوند . آنها همچنین ممکن است اضطراب، افسردگی ، عدم موفقیت و سایر مسائل مشترک را تجربه کنند.

یک درمانگر آموزش دیده می تواند به افراد کمک کند تا از این نتایج اجتناب کنند. درمانگران می توانند مسائل حسی را به درستی تشخیص دهند، درمان ارائه دهند و به عنوان منبع حمایت دلسوزانه عمل کنند. والدین کودکان مبتلا به SPD نیز ممکن است از جستجوی درمان خود بهره ببرند، جایی که می توانند تکنیک هایی را بیاموزند تا به فرزندشان کمک کنند تا با چالش های روزمره کنار بیاید. با کمک حرفه ای، افراد مبتلا به SPD اغلب متوجه می شوند که این وضعیت بهبود می یابد.

آیا به دنبال موضوعی جدید برای مقاله یا پایان نامه و پروپوزال در زمینه اختلال پردازش حسی (SPD) هستید؟ پلن های انتخاب موضوع را در سایت ما مطالعه کنید.