در مورد اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی تحقیقات زیادی انجام شده است اما با تلفیق متغیرهای جدید و با محور قراردادن ابزارهای نوظهور فضای مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام و فیس بوک و ... می توان موضوعی جالب و جدید طراحی کرد.

قبل از برخورد جدی و تمام عیار با اعتیاد به دنیای مجازی، باید بحث و گفت وگوی زیادی درباره کاربرد افراطی اینترنت با بازی انجام شود. در این مورد هم، مانند مواد مخدر، والدین باید بی پرده و با صراحت درباره پیامدهای مخرب این رسانه ها با فرزندشان صحبت کنند. این موضوع در مورد تلفن همراه و دیگر ابزارهای الکترونیکی هم صدق می کند. وقتی والدین اولین بار برای فرزندشان تلفن همراه می گیرند نباید از گذاشتن شرط و شروط غافل باشند؛ اگر تکالیفت را انجام ندهی از گوشی خبری نیست. علاوه براین بعضی از شرکتهای تلفن همراه در صورت تقاضای شما خدمات خود را محدود می کنند و دسترسی به اینترنت از طریق گوشی را ناممکن می سازند. به هرحال امکاناتی از این قبیل را نباید نادیده گرفته اما والدین چگونه درباره خطرات احتمالی دنیای مجازی با فرزند خود صحبت کنند؟ برای شروع، والدین میتوانند چند داستان از داستانهای این کتاب یا مواردی را که خود از دیگران شنیده اند برای فرزندشان بازگو کنند. درباره تلفن همراه، ارسال پیامک و موارد دیگر هم می توانیم چنین بحثهایی با فرزندانمان داشته باشیم.

مهم ترین نکته این است که ابتدا کودکان را آگاه سازیم. والدین این قدرت را دارند که پیامهای صحیح را در سنین پایین به کودک انتقال دهند و در ذهن او جایگزین کنند و من واقعا به آنها توصیه می کنم که از این قدرت خود استفاده کنند. توجه داشته باشید که در اینجا منظور ما این نیست که یک جلسه رسمی تشکیل دهید و برای فرزندتان سخنرانی کنید. بچه ها معمولا به این سخنرانیها گوش نمی دهند. به جای این کار می توانید در فرصتهای مختلف و به مناسبتهای گوناگون یکی از داستانها را پیش بکشید. مثلا هنگام رانندگی می توانید یکی از داستانهایی را که برایتان تکان دهنده بوده است، تعریف کنید. ببینید آیا او هم درباره این موضوع چیزی شنیده است؟ سعی کنید در اکثر گفت وگوهایتان، درباره دنیای مجازی هم بحث کنید.

برای آنکه بحث شما جنبه مثبت تری به خود بگیرد میتوانید کمی هم وارد صنعت بازی و اینترنت شوید. چون اگر قرار باشد درباره زبانهای افراط در بازی با اینترنت با فرزندتان گفت و گو کنید، این گونه اطلاعات اعتبار بیشتری به شما میدهند برای مثال تحقیقات زیادی درباره مزایای بازیهای ویدئویی شده است. حداقل میتوانید نتیجه این تحقیقات را بخوانید و به فرزندتان بگویید که از مهارتهایی که در بازی فرا می گیرد، خوشحال هستید. از جمله مزایایی که تحقیقات به آن اشاره می کنند توجه دیداری و دقت فضایی بیشتر، هماهنگی چشم ها و دستها و آشنایی بیشتر با فناوری است.

نمونه موضوع پیشنهادی :

ارتباط هوش هیجانی با اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان متوسطه دوم


دانلود پروپوزال کامل این موضوع